Welkom op mijn blog

Ik deel jullie graag mijn kennis en ervaringen als fotograaf. In deze artikels leg ik concepten uit de fotografie uit, geef ik tips & tricks over bepaalde technieken of tracht ik jou te inspireren om zo ook een betere fotograaf te worden.

Vind je een artikel leuk? Gebruik dan de social media knoppen onder het artikel om het te delen!

Zoeken

Hou netto tot 30% meer over zonder extra moeite.

Een belasting optimalistie voor fotografen, filmmakers, programmeurs, webdesigners, copywriters en zoveel andere "creatieve" beroepen.

Mijn post van vandaag heeft niet rechtstreeks met fotografie te maken, maar met fiscaliteit, administratie, boekhouden... Ik hoor je al geeuwen! Begrijpelijk. Als creatieve ziel is administratie en boekhouding het minst leuke van de job. Maar toch is het de moeite om dit even door te lezen. Wat ik beschrijf in dit artikel is enkel van toepassing op de Belgische fiscale wetgeving (sorry voor mijn Nederlandse lezers). De regels gelden zowel voor éénmanszaken als vennootschappen. Vennootschappen kunnen ook bij Creative Shelter terecht, alleen kunnen zij geen gebruik maken van het online platform.


Tot 2 jaar geleden maakte ik de facturen naar mijn klanten gewoon in Excel, stuurde ik die naar mijn klanten en naar mijn boekhouder door. Op die factuur stonden mijn prestaties als fotograaf vermeld met daar bovenop de BTW. Op die prestatie wordt dan je sociale bijdrage en je belasting berekend. Nu is het zo dat in België de sociale bijdrage en belastingen op beroepsinkomsten zeer hoog zijn.


Wanneer je "creatieve" content maakt (foto, film, code, design, ....) is er een mogelijkheid om een deel van je factuur als auteursrechten te factureren. Op auteursrechten betaal je géén sociale bijdragen en personenbelasting maar enkel een roerende voorheffing die begint aan 7,5% en oploopt tot max 15% (wat dus een pak lager is dan de belasting op prestaties). Je zou dit perfect zelf kunnen doen. En ik ben geen boekhouder of fiscaal specialist, maar het komt er op neer dat je je behoorlijk wat extra complexe administratie op de hals haalt.


Creative Shelter to the rescue.

Creative Shelter is een bedrijf in Gent dat zich op deze problematiek heeft geworpen en een oplossing heeft uitgewerkt voor alle creatieve freelancers. Zij nemen die complexe administratie uit handen, zodat jij je ongestoord kan bezighouden met je creatieve bezigheden, en je houdt op het einde van de rit ongeveer 30% netto meer over. Mooi toch?


Hoe gaat het in zijn werk?

Wanneer je in zee gaat met Creative Shelter, ga je eigenlijk een overeenkomst aan met hen. Je factureert al je prestaties aan hen, dus niet meer aan je eindklant. Het is Creative Shelter dat dan een factuur naar je eindklant stuurt. Voor je eindklant verandert er niet veel. Alleen dat de factuur dus niet van jou zelf komt, maar van Creative Shelter. Je hebt wel de mogelijkheid om de uitgaande factuur te personaliseren, er je logo op plaatsen enz. Het is uiteraard best om je klant daar even van op de hoogte te brengen. Het bedrag op de factuur naar de eindklant is exact hetzelfde bedrag dat jij zelf zou factureren. Creative Shelter zal ook zorgen voor opvolging van de factuur en herinneringsmails uitsturen wanneer de betaaldatum is verstreken.


De factuur van jou naar Creative Shelter wordt dan opgesplitst in beroepsinkomsten en auteursrechten en zij zorgen het stukje administratie rond de roerende voorheffing. Creative Shelter neemt een commissie op de factuur, maar zelfs met die commissie in mindering, hou je dus netto nog steeds een pak meer over! Tot wel 30% meer.


Vereenvoudigde administratie.

Van zodra je met Creative Shelter in zee gaat, maak je al je creatieve facturen via hun online platform. Een héél intuitief, makkelijk te gebruiken systeem waar je je klanten, offertes, facturen en creditnota's kan in aanmaken. Je hele administratie zit direct in een handig online systeem dat je van eender waar kan gebruiken of raadplegen. Geen geprul meer met Excel of andere tools.


De applicatie bevat een aantal dashborden die je een duidelijk overzicht geven over je inkomsten, openstaande- en betaalde facturen enz. Het platform voorziet ook een module voor boekhouders. Heel wat boekhoudkantoren pluggen al rechtstreeks in op het systeem van Creative Shelter en halen zo je documenten binnen voor verder verwerking. Kan jouw boekhouder niet inpluggen op het systeem? Geen probleem. Met een simpele klik exporteer je je klantenlijst, facturen, creditnota's enz... en download je ze naar je computer.


Wil je meer info? Surf naar www.creativeshelter.be of bel +32 9 369 88 80 voor meer info.

Ik word niet gesponsord om dit artikel te schrijven, maar schrijf dit artikel vanuit mijn eigen positieve ervaring. Ik heb niet alleen mijn administratie enorm vereenvoudigd, ik hou gewoon aan het einde van de rit meer geld over, zonder extra moeite.

73 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven