Welkom op mijn blog

Ik deel jullie graag mijn kennis en ervaringen als fotograaf. In deze artikels leg ik concepten uit de fotografie uit, geef ik tips & tricks over bepaalde technieken of tracht ik jou te inspireren om zo ook een betere fotograaf te worden.

Vind je een artikel leuk? Gebruik dan de social media knoppen onder het artikel om het te delen!

Zoeken

HDR : High Dynamic Range

Al jaren heerst er een megapixel oorlog tussen de verschillende camerafabrikanten. Persoonlijk vind ik alles boven de 20 megapixel een "luxeprobleem". Tenzij je moet fotograferen om haarscherpe afdrukken te maken op groot formaat. De meeste foto's komen toch op social media terecht waar ze op een klein telefoonschermpje geconsumeerd worden.

Waar camera's vandaag nog enorm zouden kunnen verbeteren, is hun dynamisch bereik. Het dynamisch bereik is hoe goed je camera kan omgaan met heel donkere en heel lichte partijen in één beeld. Wij mensen hebben een geweldig dynamisch bereik met onze ogen. Op een héél heldere zonnige dag, zien wij nog perfect detail in de schaduw in een donker hoekje. Een camera heeft het daar vaak lastig mee. De betere camera's vandaag hebben een dynamisch bereik van ongeveer 14 stops. Het menselijk ook heeft een bereik van meer dan 20 stops.


Stops

Een stop is een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht. +1 stop betekent dubbel zoveel licht. +2 stops is een verdubbeling van een verdubbeling, dus 4x zoveel licht. Voor een camera met de dynamisch bereik van 14 stops zal een witte pixel ongeveer 16.000x helderder zijn dan een zwarte pixel. Dat lijkt al behoorlijk veel. Ons menselijk oog kan met zijn 20 stops maar liefst 1.000.000 helderheden onderscheiden. Ik probeer het even te illustreren aan de hand van onderstaande tekening.


Het dynamisch bereik van het menselijk oog tov dat van een camera
Het dynamisch bereik van het menselijk oog tov dat van een camera

Ik heb de balk tussen het donkerste zwart en het helderste wit gezien door het menselijk oog verdeeld in 20 blokjes. De camera "ziet" maar 14 blokjes. Zolang hetgeen we willen fotograferen niet te veel contrast tussen licht en donker bevast, is dat geen probleem. Wanneer er echter héél lichte en tegelijkertijd heel donkere delen in het beeld zitten, gaan we een keuze moeten maken.


In het bovenste balkje kies je je belichting zo dat de hooglichten niet uitgebrand zijn en nog voldoende detail bevatten. Maar de prijs die je betaalt is dat je geen details meer ziet in de donkere delen van de foto. Die worden colledig zwart.


In het onderste balkje is er belicht om alle details in de schaduw te krijgen, maar zijn de hooglichten volledig uitgebrand.


Hoewel die zonsondergang er zo mooi uitzag voor je ogen, mis je een deel van de beleving in je foto. Een uitgebrande lucht of pikzwarte schaduwen onder die rots...


Exposure Bracketing


Gelukkig bestaat er een techniek om met die grote dynamiek om te gaan, ondanks de beperkingen van de camera. Die techniek heet exposure bracketing. Het is een techniek die vooral gebruikt wordt bij landschapsfotografen. In plaats van 1 foto te maken van een scene, maak je meerdere foto's. Telkens me een andere belichting. Zo kan je bvb één foto 1 stop onderbelichten, één foto correct belichten en één foto met 1 stop overbelichten. Je zou dat helemaal zelf manueel kunnen doen, maar gelukkig hebben de meeste camera's een optie om diet voor jou te doen.


Bij Nikon heet deze optie BKT, op een Canon toestel heet dat AEB (auto exposure bracketing) en bij Sony heet het dan weer BRK. Wanneer je deze functie inschakelt, kan je kiezen hoeveel foto's de camera maakt in één setje en hoeveel stops de foto's uit elkaar moeten liggen. Het enige dat je dan nog moet doen is een aantal keer op de ontspannerknop drukken en de camera past zelf de instellingen voor je aan bij elke foto.


Er zijn een aantal dingen waar je moet op letten bij het maken van een bracketing reeks:

  • Je kan deze techniek all